توضیحات توضیحات
کد خبر : 213
تاریخ انتشار : یکشنبه ۱۷ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۹:۴۹
- بازدید

محسن قرایی درباره فیلم «سد معبر» می‌گوید

محسن قرایی همشهری عزیزمان درباره فیلم «سد معبر» می‌گوید؛ این گزارش را از دست ندهید.. هیچ لوکیشنی را از فیلمنامه دریغ نکردیم واقعا هیچ ترسی وجود نداشت، چون فکر می‌کردیم به آنچه قرار بود بسازیم آگاهیم؛ به فیلمنامه اعتقاد داشتیم، به عوامل، به بازیگران، به تهیه‌کننده‌ای که با اشراف به موضوع حمایتمان می‌کرد؛به همه این‌ها اعتقاد داشتیم و فکر می‌کردیم واقعا هیچ ترسی وجود نداشت، […]

محسن قرایی همشهری عزیزمان درباره فیلم «سد معبر» می‌گوید؛
این گزارش را از دست ندهید..

هیچ لوکیشنی را از فیلمنامه دریغ نکردیم

واقعا هیچ ترسی وجود نداشت، چون فکر می‌کردیم به آنچه قرار بود بسازیم آگاهیم؛ به فیلمنامه اعتقاد داشتیم، به عوامل، به بازیگران، به تهیه‌کننده‌ای که با اشراف به موضوع حمایتمان می‌کرد؛به همه این‌ها اعتقاد داشتیم و فکر می‌کردیم

واقعا هیچ ترسی وجود نداشت، چون فکر می‌کردیم به آنچه قرار بود بسازیم آگاهیم؛ به فیلمنامه اعتقاد داشتیم، به عوامل، به بازیگران، به تهیه‌کننده‌ای که با اشراف به موضوع حمایتمان می‌کرد؛به همه این‌ها اعتقاد داشتیم و فکر می‌کردیم.

لطفا درباره شکل‌گیری ایده اولیه تا رسیدن به فیلمبرداری فیلم «سد معبر» توضیح دهید.

ایده اولیه فیلمنامه در اواسط سال ۹۳ شکل گرفت و بعد از آن بارها و بارها نوشته و دچار تغییر شد، تا اواخر سال ۹۳ که با سعید روستایی وارد مذاکره شدیم و اسفندماه سال ۹۳، مشغول نوشتن فیلمنامه شد و تقریبا در تیر یا مرداد ۹۴ نوشتن فیلمنامه را به‌پایان رساند، ما همان زمان پروانه ساخت را گرفتیم و پیش‌تولید را هم شروع کردیم، اما آن زمان متاسفانه شرایط تولید به‌خاطر نبود سرمایه مهیا نشد، و کار به جشنواره نرسید و به امسال موکول شد. بعد از آن خانم عبدالوهاب ما را به آقای کامیار معرفی کرد، و تقریبا از اردیبهشت ۹۵ وارد پروسه پیش‌تولید شدیم و از ۲۰ تیر ۹۵ ساخت فیلم را شروع کردیم.

هدف‌گذاری مخاطب شما در این فیلم بیشتر چه قشر و طبقه‌ای بوده است؟

طیفی که قرار است با این فیلم ارتباط برقرار کنند، همان مخاطبان عام هستند. «سد معبر» یک روایت خطی و داستانی دارد که قرار است مخاطب عام با آن ارتباط برقرار کند و درگیرش شود؛ بی‌شک این مسئله از مسئولیت‌های مهم این فیلم است.و از طرفی دیگر به‌دلیل جزئیاتی که در فیلمنامه آمده و مراحل نگارشی که پشت‌سر گذاشته است، تصور خود من این است که می‌تواند مخاطبان خاص و منتقدان را راضی نگه دارد، اما از پایان کار بی‌اطلاع هستم چون فیلم باید با نگاه منتقدان مواجه شود، اما در کل دوست دارم مردم و مخاطبان سینما این فیلم را دوست داشته باشند و منتقدان هم بی‌شک جزو همین مردم هستند.

«سدمعبر» با «خسته نباشید» از نظر خودتان چه وجوه تمایز و تشابهی دارد و آیا اساسا سعی کرده‌اید در این فیلم از اثر قبلیتان فاصله بگیرید؟

خیر؛ من سعی نکرده‌ام از اثر قبلی فاصله بگیرم و از سوی دیگر معتقد به این هم نیستم که فیلمساز حتما باید در راستای فیلم قبلی حرکت کند، زیرا اعتقاد دارم، این مسئله محدودیت‌هایی برای فیلمساز ایجاد می‌کند. تحول ژانر و این تفاوت در مضمون‌ها دست فیلمساز را باز می‌گذارند تا بتواند راحت‌تر کار و فکر کند و درواقع نقطه‌نظر کارگردان را روی مسائل پیرامونش بازتر می‌کند، پس این فیلم با فیلم «خسته نباشید» تفاوت بسیار زیادی دارد، فضاها کاملا متفاوتند، هرچند شباهت‌های زیادی ندارند اما ارتباطی باهم دارند.

لطفا درباره بافت و درواقع فضای لوکیشن‌های فیلم توضیح دهید، چون از این نظر با «خسته نباشید» کنتراست دارد؛ انتخاب‌هایتان به چه ترتیبی بوده است؟

«سد معبر» بسیار فیلم پرلوکیشنی است و اصلا قرارمان با سعید روستایی این بود که در نوشتن داستان خودمان را درباره محتوا، مکان و لوکیشن محدود نکنیم و قرار شد هرجایی در قصه احساس نیاز پیدا کردیم وارد لوکیشن جدیدی شویم و هر فضایی را که داستان طلب می‌کند را دریغ نکنیم حالا خواه در خیابان باشد یا بیمارستان. هرچند زیاد بودن لوکیشن‌ها گاهی کار را دشوار می‌کرد و جست‌وجوهای فراوانی هم برای پیدا کردن فضاهای مختلف انجام شد، چه در داخل و چه در خارج از شهر و شاید تنها نکته مثبت دیر صادر شدن پروانه ساخت، این بود که ما فرصت بیشتری داشتیم برای پیدا کردن فضاهای جدیدتر؛ فضاهایی که اگر اشتباه نکرده باشم تا به‌حال جلوی دوربین فیلمبرداری قرار نگرفته و بکر باقی مانده بودند و بخش زیادی از این ماجرا را مدیون حجت اشتری طراح‌صحنه و بخش دیگری را مدیون سجاد رحیمی؛ مدیر تولید کار هستیم و بی‌شک اگر کنکاش‌های این عزیزان نبود ما نمی‌توانستیم به این لوکیشن‌ها برسیم.

آیا موقع انتخاب فیلمنامه سعید روستایی نترسیدید فیلمتان قربانی جایزه‌های زیاد سال پیش او شود؟

منظورتان از «نترسیدید» چیست؟

معمولا این ذهنیت در برخی داوران ادوار جشنواره بوده است که می‌گویند سال پیش همه جایزه‌ها را به فلانی داده‌اند و امسال دیگر جایزه به او ندهیم.

خیر؛ اتفاقا برعکس! این بسیار برای فیلم مثبت است که عواملش پیش از این افتخارات زیادی را کسب کرده باشند.

مثلا فکر نکردید این فیلم را دو سال دیگر بسازید؟

همین حالا از تاریخی که باید می‌ساختیم پنج سال گذشته است. واقعا هیچ ترسی وجود نداشت، چون فکر می‌کردیم به آنچه قرار بود بسازیم آگاهیم؛ به فیلمنامه اعتقاد داشتیم، به عوامل، به بازیگران، به تهیه‌کننده‌ای که با اشراف به موضوع حمایتمان می‌کرد؛ به همه این‌ها اعتقاد داشتیم و فکر می‌کردیم می‌توانیم کار موفقی انجام دهیم و واقعا موفقیت سال گذشته سعید روستایی را به چشم فرصت دیدیم و نه تهدید. این فیلمنامه برای تهیه فیلمنامه سختی بود. من در سینما کار تولید، دستیاری و بسیاری کارهای دیگر کرده‌ام و با فرآیند تولید فیلم در سینما بیگانه نبودم و می‌دانستم تولید این فیلم چقدر کار سختی خواهد بود و می‌خواهم اهمیت حمایت‌های تهیه‌کننده را متذکر شوم. این اولین مصاحبه من درباره فیلم «سد معبر» است پس می‌گویم شرایط تولید این فیلم کاملا استثنایی بود ولی واقعا این شرایط سخت به گروه تولید و فیلمبرداری سرایت نکرد.

مبنع: صبا

به این پست امتیاز دهید.
منابع : ناموجود
نویسندگان : ناموجود

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت پایگاه خبری بهشهر1400 منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.


توضیحات